Festival 2021

KLASSISKE DAGE 2021

HOLSTEBRO INTERNATIONALE FESTIVAL


26. SEP. - 3. OKT.


TEMA 2021:

NOSTALGI

- Astor Piazzolla 100 år

I 2021 vendes blikket mod en helt anden verden med flere ”cross-over” projekter gennem fejring af 100-året for Astor Piazollas fødsel med årets tema ”Nostalgia”. Den argentinske bandeonspiller, Marcello Nisinmann, der som barn spillede for komponisten, vil igen gæste Klassiske Dage. Dertil opføres klassisk, jazz og folkemusik fra Sydamerika, Cuba og middelhavslandende samt en opførelse af Astor Piazzolas’ forrygende Maria de Buenos Aires. 


Læs mere

KUNSTNERE 2021

Kære publikum!


Velkommen til Klassiske Dage, der i år emme af sydamerikanske rytmer, klassiske mesterværker, filmens nostalgi og jazz.


Årets tema ”NOSTALGI” er inspireret af sangen ”Nostalgias”, komponeret af den argentinske tango-komponist Cobian. Men det er en mere kendt argentiner på bandoneon, som Klassiske Dage fejrer 100-året for, nemlig Astor Piazzolla. En stor musiker, der revolutionerede den traditionelle tango ved at inkorporere elementer så som jazz og klassisk musik. Det glæder derfor helt særligt Klassiske Dage, at vi for anden gang at kan præsentere argentinske Marcelo Nisinman på bandoneon, der som barn spillede for Astor Piazzolla i Buenos Aires. Marcelo er også komponist, hvis værker kan betegnes som ny, forskelligartet og med et originalt spektrum, der har sin oprindelse i Buenos Aires. I dag udvidet med hans personlige, provokerende og særlige stil med at bryde med de traditionelle "regler" i "Musica Porteña (Buenos Aires) 


Selve terminolgien ”nostalgi” blev oprindeligt opfundet af en schweizisk læge, Johannes Hofer, i 1688 i en medicinsk afhandling. Ordet kommer fra det græske ”nostos”, (hjemrejse) og ”algos” (smerte)”. Nostalgi blev helt op til 19-tallet anset for at være en sygdomstilstand, men i nyere tid forstået som en form for melankoli, samt var den et vigtigt emne i romantikken

Immanuel Kant var den første, som hævdede, at nostalgien var en længsel efter et "da" snarere end et "nu". Det er i denne moderne betydning, at ordet oftest anvendes i dag.

Nostalgi er den varme, fuzzy følelse, som vi føler, når vi tænker på gode minder fra vores fortid. Det føles ofte bittert sødt - for det meste lykkeligt og trøstende, men med et strejf af tristhed, at hvad vi end husker, er tabt på en eller anden måde.

For tiden er vi meget opmærksomme på at leve I nu’et, ja, skabe nærvær og det tilstræbes at være fri og sorgløs, lige her og nu. Den indiske forfatter og digter Vikram Seth har skrevet “Nogle gange synes jeg for mig selv at vandre rundt i verdnen blot for at samle materiale til fremtidig nostalgi. "  

Men bliver idags oplevelser til morgendagens nostalgi? I nostalgien sættes altså både datid kontra nutid/fremtid i spil.  Ved torsdagens åbningskoncert ”Future nostalgia” skal vi bla. Andet høre musik af den amerikanske komponist, Missy Mazzoli for ennsemble og elektrisk guitar, samt opleve Guillaume Connessons eksplosive Techno Parade og en blues af Maurice Ravel opført i duo med Marianna Shirinyan, Christina Åstrand med Christoffer Sundqvist, Alberto Mesirca og Janne Thomsen. Vi skal opleve musik, der afspejler fri fantasi, ren fatamorgana og andre værker som i et split sekund hopper fra datid over i nutiden med et fremtids-sproget udtryk. 

Siden coronaen har holdt sit indtog, så har jeg hørt flere sige ”jeg vil bare gerne have mit gamle liv tilbage”, jo, man kan godt føle nostalgi i den henseende, mener jeg.

Men hvad ser og føler vi reelt, når hele sjælen higer og længes efter noget der var? 

Det er I år 150-året for den franske forfatter Marcel Proust, som skrev: “Remembrance of things past is not necessarily the remembrance of things as they were”. Lørdagskoncerten på Knudsens har titlen  “Erindringens katedral”, hvor vi kaster et længelsfuldt blik bagud, rendyrket nostalgi, hvor vi bla. Skal høre Sanna Ripatti fra Ensemble Midtvest, Marianna Shirinyan og Christoffer Sundqvist i Jörg Widmanns “Es war einmal…” og værker af Schubert, Poulenc mm.


I nostalgien kan man opfatte ”nu’et ”kontra ”det der var”, men jeg observerer at det faktisk er i ”nuet” at man selv sidder der med sin egen nostalgi om det ”der var…” Og hermed over til en af de kunstarter, der har tematiseret nostalgi allermest: film. Det har resulteret i et program med vidunderlig musik, som OrkesterMidtVest og RegionMidtjyllandsUngdomssymfoniorkester fremfører med Christina Åstrand i spidsen, ledet af Henrik Vagn Christensen. Vi skal høre udvalgte highlights lige fra Hollywood kendinge så som John Williams’ Star Wars og Schindlers List og yderligere har 3 kompositionsstuderende fra danske og skotske konservatorier skrevet hver deres udgave til samme animation fra 2020 udlånt fra Den Danske Filmskole.


Christina Åstrand, violin og den finske klarinetst Christoffer Sundqvist, han gæster Klassiske Dage for 3. gang, afholder begge masterclass i Aarhus for konservatorie-elever samt studerende fra MGK MidtVest.


Sigurd Barrett: Guder, myter og  helte.

I år udvider vi med et nyt tiltag i et samarbejde med De Kulturhistoriske Museer i Holstebro. Skoleforestillingen med Sigurd Barrett og Bjørnen Bjørn i år har tema ”Guder, myter og helte”, der byder på sindsoprivende spændende historier, der fejres med et hav af sange, danse og musikstykker, sjovt sammensat af vores alle sammens historiefortæller, Sigurd Barrett.

Familiekoncerten tæller 560 skolelever fra Holstebro Kommune, Kgl Teaters’ Balletskole Holstebro, unge musiktalenter og Klassiske Dages gæstesolister, hvor skoleeleverne og deres lærere yderligere får muligheden for at opleve en unik særudstilling, importeret fra Natural History Museum, New York: ” Drager og andre mytiske væsner”. Museets inspektør Johanne Forsom vil give børnene en uforglemmelig oplevelse og tillige mulighed for at møde en kryptolog



I år er der også i fokus på et andet samarbejde med Holstebro Kulturhistoriske Museer – nemlig Strandingsmuseet St Georg i Thorsminde - blandt fire danske museer, der blev nomineret til den prestigefyldte ”European Museum of the Year Award 2019”. I 1811 strandede 2 engelske skibe, 1400 omkom, kun 7 overlevede og I 1980’erne blev skibene bjærget fra havbunden. Vi skal høre et oplæg omkring dykkeriets historie efterfulgt af den poetiske “Fish tales” duo af argentinske Osvaldo Golijov fremført af den italienske guitarist Alberto Mesirca.


Anders Mogensen og “Jazz Nights” møder Janne Thomsen og “Klassiske Dage”

I år lanceres et nyt samarbejde med den internationalt kendte jazztrommeslager og bysbarnet Anders Mogensen, der med sig bringer venner så som Kresten Osgood, Jakob Bro, Mathias Heise, Artur Tuznik m.fl. Det glæder os at præsenterer ”Jazz Nights”, der byder på fabelagtige optaktskoncerter fra søndag den 26/9,  med vægt på fælles cross-over projekterer, hvor jazz og den klassiske musik mødes på midten. Janne og Anders har kendt hinanden som børn på musikskolen, begge var medlemmer af den store Holstebro Garde, og idag bygger de en bro I grænselandet mellem de to musik arter I samarbejde med Subhuset, Struer Jazzclub og Holstebro Musikskole


Klassiske Dage har i år igen glæden af besøg fra det dynamiske Det danske UngdomsEnsemble under Morten Ryelunds kyndige ledelse. Det første program, som også præsenteres i Kolding, Silkeborg og Struer er med solisterne  Marcelo Nisinman på bandoneon, Janne Thomsen, fløjte, i et rent tango program med værker af Piazzollla og Nisinman, Bach, Karsten Fundal  med en god gamle kending også: Tango Jalousi. Orkestrets’ anden koncert, er den stemningsfyldte midnatskoncert i Holstebro kirke er med solisterne Christina Åstrand, Morten Ryelund, Christoffer Sundqvist og Alberto Mesirca.


Fra sangen ”Nostagias” :

"Støn, bandoneon, din grå tango, 

Jeg ønsker at få mit hjerte beruset,

Og jo mere jeg husker det igen.
Nostalgi"


Janne Thomsen,

Kunstnerisk leder

Tak til