Beethoven + TEMA 2020

Per aspera ad astra – Gennem vanskelighederne til stjernerne
Det dansk-tyske kulturelle venskabsår 2020

Klassiske Dage har valgt at gennemføre dette års festival trods Covid-19, med de nye udfordringer kulturlivet på lang sigt nu konfronteres med. Derfor finder festivalen sted i en reduceret form, men som måske, set fra den positive side, indbyder til en mere intim stemning.

Vi understreger hermed, at Klassiske Dage følger alle myndighedernes regler.

Det er en svær tid med stor usikkerhed for mange af os. Derfor er årets tema, der oprindeligt var bestemt til at hedde Beethoven PLUS samt Dansk/Tysk Venskabsår 2020, nu tilføjet et af Beethovens idealer, “Per aspera ad astra” – latin for: “Gennem vanskelighederne til stjernerne”.

Tiden har nemlig for Klassiske Dage medført udskydelse af flere medvirkende. Med Beethoven idealet, så er vi lidt pudsigt endt med en lille, men fabelagtig skare af musikere, hvor hver især er stjernevirtuos på deres respektive instrumenter. Det er faktisk instrumentgrupper, som man historisk set godt kan sige har været udfordrede. De har måttet kæmpe mere for at blive hørt og står i dag fortsat i skyggen af strygere, sangere og tasteinstrumenter. Dette har rødder i historien, hvor instrumenterne enten ikke var færdigudviklede, eller der har været mangel på store personligheder til at bære instrumenterne frem i lyset som et vigtigt element for at have kunnet inspirere datidens komponister. Så for visse instrumenter er der stærk mangel på såkaldt “standardrepertoire”, hvilket medfører, at de oftest er mindre efterspurgte.

Vi skal høre Rick Stotjin på bas i en Beethoven cellosonate, først opført af den berømte italienske bassist Dragonetti med Beethoven selv ved klaveret. Derefter fik bassen i den grad et løft som instrument i komponistens efterfølgende symfonier. Fagottisten Bram van Sambeek har kørt sin egen meget medie-omtalte kampagne for et instrument, der f.eks. i baroktiden var ekstremt svært at spille. Bram sagde til the Guardian:

“I øjeblikket kan kun ca. 1% af folk på gaden genkende dette instrument.” Derfor lancerede han kampagnen ”Save the bassoon” (”bassoon” er det engelske ord for fagot). Og han tilføjede, at titlen bevidst er ret dramatisk med ønsket om at få folk til at tænke på, om fagottisten kunne være truet ligesom pandaen. Der er en reel fare. Og som konsekvens deraf en fare for symfoniorkestrets fremtid.

Vi skal som solist møde Herve Joulain på horn i et program med Orkester MidtVest og Region Midtjyllands ungdomssymfoniorkester dirigeret af Christian Øland. Det er med et tema om Genforeningen, der emmer af megen fælles historie omkring vore tysk/danske politiske, økonomiske og dybe kulturelle rødder. En fortid, hvor Danmark kan takke en hel skare af musikalske tyske immigranter for at have sat et stærkt og vedvarende præg på vores musikliv.

Inspirationen har hovedsagligt været rettet fra syd mod nord med Tyskland, som et helt naturligt stop og trækplaster for et stort antal danske kunstnere, så som vores store nationale komponist Niels W. Gade, der gennem længere perioder var bosat i Tyskland og venner med den romantiske tidsalders førende komponister.

Men vi kan i dag vende den trend, når vi byder velkommen til årets store festivalkomponist, Bent Sørensen, modtager af Nordisk Råds Musikpris, som i dette års uropførelse har taget fat i nogle af disse fælles fortidsspor, inspireret af fantasier og romancer, som var meget værdsat af Mendelssohn, Schumann og Gade i det 19. århundrede.

Vi skal også møde den tyske pianist Silke Avenhaus, i Norden kendt for at have været ”artist in residence” ved Bergen Symfonikerne, hvor hun i pressen begejstrede med sin herlige artikulation, perlende glissandi, silkebløde skalaer, såvel som en lidenskab, der var at spore helt ind i både gestik og mimik.

I 2019 fik vi besøg af forfatter og præst Hanne Jul Jakobsen, hvilket var en forrygende aften. Hun gæster Klassiske Dage i år igen, nu aktuel med en ny bog: ”Hjemmerørt – om at bebo sit liv”. Under lockdown har de fleste af os haft tid til at fornemme dette ”at være hjemme”. Her skal vi høre digte om hjemmefra, hjemmearbejde, hjemmehygge, hjemmekampe, hjemløs, hjemegn, hjemmedyrket og mange flere, alt sat i ramme og kædet sammen med excellente musikere fra Ensemble MidtVest og Klassiske Dage.

Vi håber, at I møder talrigt op. Hvem ved hvad den mørkere årstid byder på i disse udfordrende tider? Klassiske Dage håber at kunne berige sjæl og sind med gode fællesoplevelser og skøn musik, noget som vi alle så længe har måttet undvære.

Se venligst Klassiske Dages hjemmeside og Facebook for events.

God fornøjelse!

Janne Thomsen 
Kunstnerisk leder, direktør & fløjtenist
Klassiske Dage, Holstebro International Music Festival