Musikken lever Klassiske Dage overvinder corona-benspænd

Klassiske Dage overvinder corona-benspænd og gennemfører årets festival i Holstebro

Festivalprogrammet måtte skrives om, men for 16. år i træk vil Holstebro genlyde af klassisk musik de første dage af oktober – tre af årets koncerter optages af DR. Man kan næsten høre Skæbnesymfonien spille i baggrunden, men faktisk har det hele tiden været meningen, at Klassiske Dage – Holstebro International Music Festival i år skulle hylde blandt andre Beethoven, der fylder 250 år. Hans leveregel var: “Per aspera ad astra” – ”Gennem vanskelighederne til stjernerne”.

Corona-pandemiens udbrud i foråret gjorde i sandhed de bevingede ord meget jordnære, for det meste af festivalprogrammet måtte tages op til revision og skrives om igen. Men nu skulle det være sikkert og vist: Holstebro vil også dette efterår genlyde af klassisk musik, spillet af eminent dygtige musikere.

– Vi har valgt at gennemføre dette års festival trods Covid-19 og alle de helt lavpraktiske ændringer, det fører med sig lige nu samt de nye udfordringer, kulturlivet på lang sigt konfronteres med. Derfor finder festivalen sted i en reduceret form, men som måske, set fra den positive side, indbyder til en mere intim stemning, siger fløjtenist Janne Thomsen, direktør og kunstnerisk leder af Klassiske Dage.

– Det er ekstremt udfordrende at være arrangør i disse Covid-tider, men vi er ikke klar til at kaste håndklædet i ringen endnu. Hele teamet arbejder på højtryk for at få alt færdigt, og der er fart over feltet, men alt flasker sig, ser det ud til, vurderer hun.

Beethoven, Gade og Sørensen

Temaet for årets festival bliver Beethoven+ sammen med en markering af det dansk-tyske kulturelle venskabsår 2020. Blandt andet byder festivalen på første sats af Beethovens ”Måneskinssonaten”, et af komponistens mest kendte værker.

– Inspirationen har hovedsagligt været rettet fra syd mod nord med Tyskland, som et helt naturligt stop og trækplaster for et stort antal danske kunstnere, så som vores store nationale komponist Niels W. Gade, der gennem længere perioder var bosat i Tyskland og venner med den romantiske tidsalders førende komponister, fortæller Janne Thomsen, der i øvrigt selv er født og opvokset i Holstebro, men har boet i Tyskland i en årrække.

– Vi har således med dette romatiske tidsalder-tema kunne invitere en af nordens absolut førende komponister, Bent Sørensen, modtager af Nordisk Råds Musikpris. Han er netop gået på opdagelse i nogle af disse romantiske fortidsspor i en uropførelse skrevet særligt til festivalen, hvor Bent Sørensen er gæst, når værket uropføres i Holstebro– i øvrigt en af de tre koncerter, som optages af DR P2, siger Janne Thomsen.

Lørdag aftens traditionsrige koncert i stearinlysets skær i Holstebro Kirke bliver et samspil med digterpræsten Hanne Jul Jakobsen, som vil læse op fra sin nye bog ”Hjemmerørt – om at bebo sit liv” – et højaktuelt tema i år, hvor mange af os har været mere hjemme, end vi plejer.

Her kan publikum høre digte om hjemmefra, hjemmearbejde, hjemmehygge, hjemmekampe, hjemløs, hjemegn, hjemmedyrket og mange flere, alt sat i ramme og kædet sammen med excellente musikere fra Ensemble Midtvest og Klassiske Dage.

Til kamp for fagotten

Klassiske Dage har igen i år det dynamiske og begejstrede Orkester MidtVest og ReMUS – Region Midtjyllands Ungdomssymfoniorkester.

Sideløbende med koncerterne afvikles events, som bringer musikken ud til lokale gymnasieelever, OrkesterEfterskolen og Musikskolen og festivalen afsluttes med en masterclass for og efterfølgende koncert med en indbudt gruppe af Danmarks mest talentfulde fagottister.

Undervisningen forestås af den hollandske fagottist Bram van Sambeek, der har kørt sin egen kampagne ”Save the bassoon” (”Red fagotten”). En titel, som bevidst er ret dramatisk med ønsket om at få folk til at tænke på, om fagottisten kunne være truet ligesom pandaen. Der er en reel fare. Og som konsekvens deraf en fare for symfoniorkestrets fremtid.

Klassisk/jazz-optaktskoncert

Grundet det corona-tilpassede program, som medfører færre publikumspladser og kortere koncerter, vil Klassiske Dage afvikle optaktskoncerter for at udvide programmet så vidt som muligt.

– Optaktskoncerteren i Struer er allerede udsolgt, men heldigvis opføres der en ”best of” version i samarbejde med Jazzclub ’93 på Hotel Schaumburg i form af lækker fransk klassisk/jazz “Blue Baroque” med Claude Bollings fremragende suiter, der bugner af traditionelle klassiske danse med Anders Mogensen på trommer, Artur Tuznik, klaver, Zoran Markovic, bas, og jeg selv på fløjte, fortæller Janne Thomsen og slutter i et håbefuldt toneleje:

– Vi håber, at publikum møder talrigt op. Hvem ved hvad den mørkere årstid byder på i disse udfordrende tider? I Koncerten lørdag på Knudsens spiller jeg Kuhlau’s ”Es kann alles nicht so bleiben”, hvor sangen faktisk handler om, at vi har det så godt i hinandens fælleskab, men livet kan pludselig komme på tværs og så spredes vi for alle vinde. Klassiske Dage håber hermed at kunne berige sjæl og sind med gode fællesoplevelser og skøn musik, noget som vi alle så længe har måttet undvære.

FAKTA:

Klassiske Dage 1. – 4. oktober

Klassiske Dage – Holstebro International Music Festival afvikles 1. – 4. oktober i Holstebro og opland med afstikkere til Lemvig og Aarhus. Se festivalprogrammet og bestil billetter på www.klassiskedage.dk og følg ”Klassiske Dage” på Facebook for seneste opdateringer.

Medvirkende:
• Silke Avenhaus, Klaver • Hervé Joulain, horn • Zoran Marković, bas • Bram van Sambeek, fagot • Janne Thomsen, fløjte • Anders Mogensen, trommer • Artur Tuznik, jazzklaver • Kaspar Vadsholt, el- og kontrabassist og komponist • Hanne Jul Jakobsen, digter og præst • Bent Sørensen, komponist • Christian Øland, dirigent • Orkester MidtVest, Region Midtjyllands semiprofessionelle symfoniorkester • ReMUS, Region Midtjyllands Ungdomssymfoniorkester • Ensemble MidtVest