Janne Thomsen Kunstnerisk leder

Klassiske Dages kunstneriske leder, Janne Thomsen, har et russisk kælenavn, der afspejler hendes internationale karriere: Jannotchka (udtales Jannitchka). Janne Thomsen har spillet meget med russiske musikere, men så sandelig også alle andre tænkelige steder i verden.

Hun påbegyndte sine musikalske studier i Holstebro som 4-årig og blev senere kåret som “Young Musician of the Year” i Danmark. Efter studier ved Royal Academy of Music i London og i solistklassen på Conservatoire de Musique de Paris fortsatte hun som prisvinder i fremtrædende fløjtekonkurrencer i Prag, Paris, Bayreuth, Rom, Wien, Paris og Boston.

Janne Thomsen grundlagde i 2004 Klassiske Dage – Holstebro International Music Festival i sin hjemby. I 2011 blev hun tildelt Holstebro Kommunes Kulturpris og Lionsprisen for dette arbejde. Festivalen, som har fået store roser af pressen, er vokset markant og sætter år for år helt nye dagsordener indenfor klassiske musik og kulturliv.

Fløjtenisten føler en tæt tilknytning til hjembyen: “En by med mottoet ‘Der er dråber af kultur i alt’ – jeg har rejst meget, men aldrig hørt om en by, der ligefrem har det som motto. Det er ret enestående og flot!”

Hendes personlige favoritmusik har hun ikke helt let ved at ramme ind, årets temakomponist, Carl Nielsen står med sin fabelagtige, ekspressive fløjtekoncert og den elskede “Tågen letter” højt på listen, men insisterer man, får man dette svar: “Jeg bliver nødt til at sige Bach. Når jeg har oplevet ting, der er så ubeskriveligt store, så som f.eks. da min datter blev født, så kan jeg kun omsætte det til Bach. Det er den komponist, der har det mest guddommelige islæt.”

“Der er helt klart magi i musikken – og man kan “rejse” med den i overført betydning. Det kender de fleste sikkert, når de hører en bestemt melodi, og pludselig befinder sig tilbage i tiden til en oplevelse fra barndommen, en ferie eller måske en ulykkelig forelskelse. Musik kan gøre folk “høje” og give dem kuldegysninger og lege med vores følelser.”

Som eksempel på denne leg og de stærke følelser, som musik kan sætte i værk, eksemplificerer Janne med en dans fra Spanien.

“Der findes i den klassiske musik en dans, der hedder Sarabande. Den blev forbudt i Spanien i 1600-tallet under inkvisitionen. Man kunne jo ikke have, at damerne besvimede og skulle have lugtesalt, og at herrerne mistede besindelsen.

Fordi musik har kunnet vække disse følelser hos mennesker, er den gennem tiderne blevet betragtet som yderst dekadent af diverse religioner. Derfor har der været, og der er stadig nogle steder, strenge regler for hvordan musik bliver accepteret i forbindelse med religion – hvis overhovedet.

Musikken er ikke konkret – den er abstrakt – og deri ligger en del af mysteriet eller faren,” siger Janne Thomsen

Kontakt Janne Thomsen på: jt@klassiskedage.dk