Harald Haugaard – den fynske spillemand Arven fra Carl Nielsen

Arven fra Carl Nielsen fornægter sig ikke hos den fynske violinist og komponist Harald Haugaard.

Mød ham til Klassiske Dage i Holstebro 3. – 7. oktober

– Noch mal von vorne, bitte – one more time, please.

De 18 kursister i det bagende varme klasselokale løfter violinen til hagen og spiller den vestjyske polka
”Mads Enggaards Hamborger” igennem én gang mere, mens Harald Haugaard med en engels tålmodighed
roser eleverne for de ting, der gik godt, og diskret retter et par fejl, når eleverne spiller forkert.

I alt 150 kursister fra 15 nationer har meldt sig til en uges ophold på ”Harald Haugaards International Fiddle
School”, som i sommer blev afviklet i det nordtyske grænseland på Christian Jensen-højskolen.

– Det går altid galt, når vi spiller melodien anden gang. Det er, fordi I tænker. Man må ikke tænke, når man
spiller, siger Harald Haugaard til stor morskab for eleverne.

Det lyder ikke helt perfekt alt sammen, men det er altså også kun en ”intermediate level”-klasse med glade
amatører. Andre klasser tæller professionelle violinister fra symfoniorkestre i både USA og Europa. Men her
spiller de alle sammen folkemusik med forskellige sværhedsgrader, og de hygger sig og har det sjovt
sammen på tværs af køn, alder og sprog.

I Carl Nielsens fodspor

43-årige Harald Haugaard har 14-16 år i bagagen som docent ved musikkonservatoriet, når han underviser.
Folkemusikken har han endnu længere erfaring med. Den er han nærmest flasket op med.

– Jeg er født på Fyn, men er vokset op på egnen vest for Vejle, ude omkring Brande, og tilbragte en stor del
af min opvækst med at spille i ”Bjælkehuset” i Give sammen med min morfar. Der kom folk og dansede og
drak en øl eller kop kaffe, fortæller Harald Haugaard.

Dermed deler han skæbne med en anden kendt fynbo, Carl Nielsen. Han voksede også op som spillemand
til bal på kroen, inden han senere gjorde karriere som musiker og komponist.

Ligheden er påfaldende. Harald Haugaard komponerer også selv musik, og til Klassiske Dage 2018 har han
komponeret et nyt værk, som netop er en hyldest til hans store forbillede.

– Jeg har skrevet det som en hommage til Carl Nielsen. Han skrev nogle sindssygt komplicerede symfonier,
men mestrede samtidig det helt nære. Hvis du stopper tilfældige mennesker på gaden i Holstebro, vil de
garanteret kunne mindst to-tre melodier af Carl Nielsen: ”Jeg ved en lærkerede”, ”Solen er så rød mor” og
så videre. Og han kom jo også af den folkelige tradition, som jeg selv gør, og hvis man hører godt efter i
hans operaer og symfonier, kan man godt høre, at han har spillet valse og polkaer på Midtfyn, siger Harald
Haugaard.

Nordisk festival-tema

Aftalen med Klassiske Dage kom i stand i kraft af et af Harald Haugaards andre store projekter, nemlig
rollen som kunstnerisk leder af ”folkBALTICA”, der er en musikfestival i det dansk-tyske grænseland.

Og da Klassiske Dage 2018 netop har temaet ”North Around The Baltic Sea” kontaktede Klassiske Dages
kunstneriske leder Janne Thomsen sin fynske kollega og bad ham deltage i Holstebro.

Harald Haugaards værk til Klassiske Dage er i tre satser:

– Første sats er en koral, mens anden sats er en vals, skrevet over temaer, jeg har lånt af Carl Nielsen. Tredje
sats bygger på otte takter af den første polka, som Carl skrev allerede som ni-årig, da han spillede med sin
bror til bal på kroen. Den var legende og eksperimenterende, men dengang blev det affejet, og Carl fik bare
at vide, at ”dét der? Det kan man ikke danse til!”, fortæller Harald Haugaard og smiler ved tanken om den
unge Carls store talent.

Respekt for traditionerne

Harald Haugaard er ikke bange for at pille ved Carl Nielsens værker, men understreger, at nyfortolkningen
sker i den dybeste respekt for de originale værker.

– Man skal kende traditionerne og vide, hvad man laver om på. Men man skal også turde udfordre og forny
musikken. Den traditionelle musik dør, hvis vi ikke udfordrer den. Carl Nielsen satte jo også sit stærkt
personlige præg på sin samtids musik, forklarer han.

Han glæder sig rigtig meget til at spille sammen med klassiske musikere til efterårets festival i Holstebro. Og
han er sikker på, at mødet mellem klassisk musik og folkemusik vil blive et kærligt møde.

– Musik er musik! Jeg synes ikke, man skal se så skarpt på, om man definerer sig som folkemusiker eller
violinist, siger Harald Haugaard.

Musik forener os

Oktober måneds besøg i Holstebro bliver hans første optræden på Klassiske Dage-festivalen, som han indtil
videre kun kender af omdømme. Og det betyder meget for ham, at Klassiske Dage – lige som Harald
Haugaards egen violin-sommerskole – har en vision om at bringe unge, gamle, amatører og professionelle
sammen i et fællesskab omkring musikken.
– Hvis de unge beder mig om et godt råd, så siger jeg, at de kun skal blive musikere, hvis de ikke kan leve
uden. Men det er dejligt, at vi har et stort amatørlag. Og det er en gave, at folk kan samles her på
violinskolen – og til festivaller – en gang om året og lave musik sammen. Vi har brug for det, sådan som
verden ser ud i dag, at vi kan være sammen om kunst og ånd på tværs af uligheder, sprog og grænser, siger
Harald Haugaard.

Oplev Harald Haugaard

Hør Harald Haugaards egen komposition til kammerkoncerten på ”Knudsens” i Holstebro under Klassiske
Dage-festivalen lørdag 6. oktober. Koncerten bliver optaget og senere udsendt på DR P2.

Mød også Harald Hauggaard, når han optræder på slap line i Holstebros gågade lørdag formiddag i en
festlig hyldest til Holstebros vartegn, Giacometti-skulpturen ”Kvinde på kærre” – eller ”Maren å æ woun”,
som hun hedder på vestjysk.

Endelig optræder Haugaard med sin anmelderroste trio til brunchkoncert søndag 7. oktober på den
idylliske herregård Nørre Vosborg i Vemb, lidt uden for Holstebro.